
Περιεχόμενο μαθήματος
· Ορισμός της Επιχειρηματικότητας.
· Επιχειρηματικότητα και πρακτική εφαρμογή.
· Επιχειρηματικότητα και καινοτομία στο νέο οικονομικό περιβάλλον.
· Μύθοι επιχειρηματικότητας.
· Είδη Επιχειρηματικότητας.
· Μορφές Επιχειρηματικότητας.
· Αξιολόγηση και Αξιοποίηση Ευκαιριών στον επιχειρηματικό κόσμο.
· Βασικές έννοιες οργάνωσης και διοίκησης Οργανισμών.
· Επιχειρηματικό σχέδιο μιας Επιχείρησης.
· Επιχειρηματικό μοντέλο μιας Επιχείρησης.
· Επιχειρηματικά Υποδείγματα.
· Επιχείρηση και Περιβάλλον.
· Αναδιοργάνωση και Σφάλματα στον επιχειρείν.
· Η σημασία και τα περιεχόμενα ενός επιχειρηματικού σχεδίου.
· Η πολυμορφία στους οργανισμούς.
· Διαχείριση ομάδων και καινοτομίας.
· Χαρακτηριστικά και προβλήματα των επιχειρήσεων και οργανισμών.
· Χρηματοδότηση επιχειρήσεων και οργανισμών.
· Περιφερειακή – τοπική ανάπτυξη και καινοτομία.
· Μελέτη περιπτώσεων καινοτόμων επιχειρήσεων.
· Εισαγωγή και Ενημέρωση περί των τριών τομέων παραγωγής, σε όλες τις διαστάσεις και τα μεγέθη αυτών.
· Οικονομική Ανάπτυξη: Βασικές Έννοιες – Εισαγωγή – Παραδείγματα.
· Ορισμός της Επιχειρηματικότητας.
· Επιχειρηματικότητα και πρακτική εφαρμογή.
· Επιχειρηματικότητα και καινοτομία στο νέο οικονομικό περιβάλλον.
· Μύθοι επιχειρηματικότητας.
· Είδη Επιχειρηματικότητας.
· Μορφές Επιχειρηματικότητας.
· Αξιολόγηση και Αξιοποίηση Ευκαιριών στον επιχειρηματικό κόσμο.
· Βασικές έννοιες οργάνωσης και διοίκησης Οργανισμών.
· Επιχειρηματικό σχέδιο μιας Επιχείρησης.
· Επιχειρηματικό μοντέλο μιας Επιχείρησης.
· Επιχειρηματικά Υποδείγματα.
· Επιχείρηση και Περιβάλλον.
· Αναδιοργάνωση και Σφάλματα στον επιχειρείν.
· Η σημασία και τα περιεχόμενα ενός επιχειρηματικού σχεδίου.
· Η πολυμορφία στους οργανισμούς.
· Διαχείριση ομάδων και καινοτομίας.
· Χαρακτηριστικά και προβλήματα των επιχειρήσεων και οργανισμών.
· Χρηματοδότηση επιχειρήσεων και οργανισμών.
· Περιφερειακή – τοπική ανάπτυξη και καινοτομία.
· Μελέτη περιπτώσεων καινοτόμων επιχειρήσεων.
· Εισαγωγή και Ενημέρωση περί των τριών τομέων παραγωγής, σε όλες τις διαστάσεις και τα μεγέθη αυτών.
· Οικονομική Ανάπτυξη: Βασικές Έννοιες – Εισαγωγή – Παραδείγματα.
- Διδάσκων: ΜΑΡΙΝΑ ΒΕΖΟΥ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΝΥΤΣΙΔΗΣ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΝΘΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
- Διδάσκων: ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ

Στο μάθημα παρουσιάζει μεθοδολογίες και τεχνικές για τη λήψη αποφάσεων.
Αναλύονται θέματα μοντελοποίησης, επίλυσης προβλημάτων και ανάλυσης των λύσεων. Κύρια περιεχόμενα του μαθήματος είναι:
Εισαγωγή στην Διοικητική Επιστήμη, Μεθοδολογία της Διοικητικής Επιστήμης, Η Διαδικασία Λήψης Αποφάσεων, Θεωρία αποφάσεων, Κριτήρια Αποφάσεων, Υλοποίηση της Απόφασης, Επισκόπηση Μοντέλων Λήψης Αποφάσεων, Δένδρα αποφάσεων, Γραμμικός Προγραμματισμός, Παραδείγματα και εφαρμογές Γραμμικού Προγραμματισμού, Επίλυση προβλημάτων, Το δυαδικό πρόβλημα, Οικονομικές έννοιες, Χρήση Εργαλείων Γραμμικού Προγραμματισμού σε Η/Υ, Διατύπωση Ακέραιου Προγραμματισμού, Παραδείγματα και εφαρμογές και επίλυση προβλημάτων Ακέραιου Προγραμματισμού, To πρόβλημα μεταφοράς
Η λήψη αποφάσεων είναι μία από τις σημαντικότερες λειτουργίες στη διοίκηση μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού. Στο σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον, που χαρακτηρίζεται από συχνές αλλαγές, έντονο ανταγωνισμό, πληθώρα δεδομένων, και μεγάλη διείσδυση της τεχνολογίας της πληροφορικής και των επικοινωνιών, η λήψη αποφάσεων βασίζεται όλο και περισσότερο σε «δεδομένα» (στοιχεία) τα οποία επεξεργαζόμαστε χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα «μοντέλα» και τεχνικές, και με αξιοποίηση της τεχνολογίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η μεθοδολογία που ακολουθείται καθώς και τα μοντέλα που χρησιμοποιούνται αποτελούν το αντικείμενο της Διοικητικής Επιστήμης.
Η λήψη αποφάσεων ορίζεται ως η ερμηνεία επιλογής μιας ή περισσοτέρων εναλλακτικών λύσεων, η οποία βασίζεται σε ορθή επιλογή απόφασης που οδηγεί και σε ορθή δράση, ώστε να δοθεί η ορθή λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένας Οργανισμός ή μια Επιχείρηση. Αυτό προϋποθέτει την ποιότητα του χαρακτήρα του ατόμου ή της ομάδας ατόμων που λαμβάνει/ουν μια απόφαση με κοινό σκοπό και στόχο το καλό του Οργανισμού. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται το αριστοτελικό αρετολογικό πρότυπο ως προϋπόθεση για την ορθή λήψη αποφάσεων. Το ρεαλιστικό και πραγματιστικό φιλοσοφικό υπόβαθρο είναι αυτό που διακρίνει και τα στάδια διαδικασίας στη λήψη των αποφάσεων, εφόσον οι λήπτες αποφάσεων θα πρέπει αρχικά να εντοπίσουν το πρόβλημα στη πραγματική του διάσταση, να προσδιορίσουν τις εναλλακτικές λύσεις και να τις αναλύσουν, να επιλέξουν την καλύτερη εναλλακτική και να την εφαρμόσουν σε συνδυασμό με τον έλεγχο της απόφασης. Στη συνέχεια προσδιορίζονται οι τρεις βασικές ικανότητες για τη λήψη αποφάσεων, η αυτοπεποίθηση, η αισιοδοξία, η αξιοπιστία, καθώς και η διαδικασία με την οποία λαμβάνονται οι αποφάσεις σε κρίσιμες συνθήκες. Εξετάζονται οι τρεις βασικές παγίδες για τη λήψη αποφάσεων, η υπέρμετρη εμπιστοσύνη στην κρίση του ατόμου, ηγέτη ή ομάδας, η υπερβολική αυτοπεποίθηση και η εμπιστοσύνη στις εύκολες πληροφορίες. Το μάθημα ολοκληρώνεται με τη σημασία που έχει η έννοια της σύγκρουσης, όταν αυτή προέρχεται μέσα από τη διαδικασία λήψης αποφάσεων, οι ορισμοί που έχουν διατυπωθεί για τις συγκρούσεις, οι μορφές συγκρούσεων που απαντώνται στους Οργανισμούς, η σημασία της έννοιας “Διαχείριση σύγκρουσης”, η δυναμικότητα της σύγκρουσης, όταν αυτή προέρχεται από το εργασιακό άγχος, οι μέθοδοι και οι τεχνικές που αντιμετωπίζονται οι συγκρούσεις καθώς και οι τρόποι πρόληψης και απάλειψης των συγκρούσεων.
Αναλύονται θέματα μοντελοποίησης, επίλυσης προβλημάτων και ανάλυσης των λύσεων. Κύρια περιεχόμενα του μαθήματος είναι:
Εισαγωγή στην Διοικητική Επιστήμη, Μεθοδολογία της Διοικητικής Επιστήμης, Η Διαδικασία Λήψης Αποφάσεων, Θεωρία αποφάσεων, Κριτήρια Αποφάσεων, Υλοποίηση της Απόφασης, Επισκόπηση Μοντέλων Λήψης Αποφάσεων, Δένδρα αποφάσεων, Γραμμικός Προγραμματισμός, Παραδείγματα και εφαρμογές Γραμμικού Προγραμματισμού, Επίλυση προβλημάτων, Το δυαδικό πρόβλημα, Οικονομικές έννοιες, Χρήση Εργαλείων Γραμμικού Προγραμματισμού σε Η/Υ, Διατύπωση Ακέραιου Προγραμματισμού, Παραδείγματα και εφαρμογές και επίλυση προβλημάτων Ακέραιου Προγραμματισμού, To πρόβλημα μεταφοράς
Η λήψη αποφάσεων είναι μία από τις σημαντικότερες λειτουργίες στη διοίκηση μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού. Στο σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον, που χαρακτηρίζεται από συχνές αλλαγές, έντονο ανταγωνισμό, πληθώρα δεδομένων, και μεγάλη διείσδυση της τεχνολογίας της πληροφορικής και των επικοινωνιών, η λήψη αποφάσεων βασίζεται όλο και περισσότερο σε «δεδομένα» (στοιχεία) τα οποία επεξεργαζόμαστε χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα «μοντέλα» και τεχνικές, και με αξιοποίηση της τεχνολογίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η μεθοδολογία που ακολουθείται καθώς και τα μοντέλα που χρησιμοποιούνται αποτελούν το αντικείμενο της Διοικητικής Επιστήμης.
Η λήψη αποφάσεων ορίζεται ως η ερμηνεία επιλογής μιας ή περισσοτέρων εναλλακτικών λύσεων, η οποία βασίζεται σε ορθή επιλογή απόφασης που οδηγεί και σε ορθή δράση, ώστε να δοθεί η ορθή λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένας Οργανισμός ή μια Επιχείρηση. Αυτό προϋποθέτει την ποιότητα του χαρακτήρα του ατόμου ή της ομάδας ατόμων που λαμβάνει/ουν μια απόφαση με κοινό σκοπό και στόχο το καλό του Οργανισμού. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται το αριστοτελικό αρετολογικό πρότυπο ως προϋπόθεση για την ορθή λήψη αποφάσεων. Το ρεαλιστικό και πραγματιστικό φιλοσοφικό υπόβαθρο είναι αυτό που διακρίνει και τα στάδια διαδικασίας στη λήψη των αποφάσεων, εφόσον οι λήπτες αποφάσεων θα πρέπει αρχικά να εντοπίσουν το πρόβλημα στη πραγματική του διάσταση, να προσδιορίσουν τις εναλλακτικές λύσεις και να τις αναλύσουν, να επιλέξουν την καλύτερη εναλλακτική και να την εφαρμόσουν σε συνδυασμό με τον έλεγχο της απόφασης. Στη συνέχεια προσδιορίζονται οι τρεις βασικές ικανότητες για τη λήψη αποφάσεων, η αυτοπεποίθηση, η αισιοδοξία, η αξιοπιστία, καθώς και η διαδικασία με την οποία λαμβάνονται οι αποφάσεις σε κρίσιμες συνθήκες. Εξετάζονται οι τρεις βασικές παγίδες για τη λήψη αποφάσεων, η υπέρμετρη εμπιστοσύνη στην κρίση του ατόμου, ηγέτη ή ομάδας, η υπερβολική αυτοπεποίθηση και η εμπιστοσύνη στις εύκολες πληροφορίες. Το μάθημα ολοκληρώνεται με τη σημασία που έχει η έννοια της σύγκρουσης, όταν αυτή προέρχεται μέσα από τη διαδικασία λήψης αποφάσεων, οι ορισμοί που έχουν διατυπωθεί για τις συγκρούσεις, οι μορφές συγκρούσεων που απαντώνται στους Οργανισμούς, η σημασία της έννοιας “Διαχείριση σύγκρουσης”, η δυναμικότητα της σύγκρουσης, όταν αυτή προέρχεται από το εργασιακό άγχος, οι μέθοδοι και οι τεχνικές που αντιμετωπίζονται οι συγκρούσεις καθώς και οι τρόποι πρόληψης και απάλειψης των συγκρούσεων.
- Διδάσκων: ΜΑΡΙΝΑ ΒΕΖΟΥ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΝΥΤΣΙΔΗΣ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΝΘΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
- Διδάσκων: ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ

Οι εργασιακές σχέσεις ερευνούν τους παράγοντες που επιδρούν και διαμορφώνουν την εργασιακή συμπεριφορά των ατόμων, των ομάδων και ειδικότερα των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Οι σχέσεις που αναπτύσσονται μέσα στο εργασιακό περιβάλλον είναι γνωστές με τον όρο εργασιακές σχέσεις και αντιδιαστέλλονται προς τις κοινωνικές σχέσεις των οποίων η ανάπτυξη βασίζεται στην κοινωνική αλληλεπίδραση. Οι εργασιακές σχέσεις καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα που αναπτύσσεται μέσα στους οργανισμούς/επιχειρήσεις. Οι εργασιακές σχέσεις καθορίζονται στη βάση δύο εννοιών. Στην πρώτη έννοια πρόκειται για τις εργασιακές σχέσεις που προσδιορίζονται από τις σχέσεις που αναπτύσσονται μέσα στους οργανισμούς, αποβλέποντας στις σχέσεις που προκύπτουν ως υποχρεωτικές ενέργειες της εργοδοσίας απέναντι στους εργαζόμενους. Στη δεύτερη έννοια οι εργασιακές σχέσεις προσδιορίζονται από την υπάρχουσα εργατική νομοθεσία και τις συλλογικές συμβάσεις. Στην εξέταση του προσδιορισμού της πρώτης έννοιας των εργασιακών σχέσεων δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις θεωρίες των εργασιακών σχέσεων και κυρίως των Taylor και Gregor, στη διαμόρφωση των εργασιακών σχέσεων, που επιτελούνται πάνω στη σχέση του εργαζόμενου που θέτει στη διάθεση του εργοδότη όλη την εργατική του δύναμη, στη σχέση και επικοινωνιακή διάδραση ηγέτη-διευθυντή και εργαζομένων, στην ικανότητα και των δύο με διαπραγματευτική και διαμεσολαβητική γνώση και διάθεση να αντιμετωπίζουν τις μεταξύ τους συγκρούσεις, στην αποτελεσματικότητα του ηγέτη ως κατανόηση συνάρτησης του δυναμικού, συναισθηματικού και του λογικού μέρους της προσωπικότητας σύμφωνα με τη θεωρία του D. Wallen. Στη δεύτερη έννοια εξετάζεται ο προσδιορισμός της συνάφειας των εργασιακών σχέσεων με το εργασιακό δίκαιο, που ρυθμίζει τις σχέσεις που δημιουργήθηκαν από την παροχή εξαρτημένης εργασίας ή άλλης μορφής εργασίας και κατά συνέπεια περιλαμβάνει διατάξεις που ρυθμίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εργαζομένων.
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι σπουδαστές το σημαντικό ρόλο των εργασιακών σχέσεων σε συνδυασμό και άμεση συνάφεια με το εργατικό δίκαιο και πώς μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη των σχέσεων του ανθρώπινου δυναμικού στον οργανισμό/επιχείρηση.
Τα περιεχόμενα του μαθήματος/εισηγήσεων είναι:
· Ορισμός, έννοιες και ιστορική εξέλιξη των εργασιακών σχέσεων, του εργατικού δικαίου και της διαπραγμάτευσης
· Ευρωζώνη και Ευρωπαϊκές Αγορές Εργασίας
· Παράγοντες που επηρεάζουν και καθορίζουν τις εργασιακές σχέσεις σ᾽ ένα οργανισμό/επιχείρηση (συμβάσεις εργασίας, ανταμοιβή, παροχές, ωράριο εργασίας, άδεια αναψυχής κ.ά.)
· Συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο: Εντάσεις μεταξύ εργαζομένων, καθώς και μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών, και οι τρόποι αποτελεσματικής διαχείρισής τους.
· Διαπραγμάτευση και διαμεσολάβηση: Χρήση αυτών των εργαλείων ως μέθοδοι επικοινωνίας για την επίλυση συγκρούσεων, τη γεφύρωση διαφορών και την ενίσχυση της συνεργασίας στον εργασιακό χώρο.
· Η επικοινωνία ως κεντρικός παράγοντας στις εργασιακές σχέσεις: Ο ρόλος και η σημασία της επικοινωνίας στη διαμόρφωση και βελτίωση των εργασιακών σχέσεων.
· Επιχειρησιακή επικοινωνία: Η ανταλλαγή πληροφοριών, ιδεών, αποφάσεων και προτάσεων εντός του οργανισμού/επιχείρησης, και η σημασία της για την αποτελεσματική λειτουργία.
· Διακρίσεις στην επιχειρησιακή επικοινωνία: Οι διαφορετικοί τύποι και επίπεδα επικοινωνίας ανάλογα με τη δομή και τις ανάγκες του οργανισμού.
· Τύποι Συγκρούσεων: Κατηγοριοποίηση των συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν: Διαπροσωπικές συγκρούσεις, Ομαδικές συγκρούσεις, Δομικές συγκρούσεις, Συγκρούσεις ρόλων, Συγκρούσεις στόχων.
· Ο ρόλος του ηγέτη ή προϊσταμένου στη διαχείριση συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο: Ανίχνευση συγκρούσεων, Διατήρηση ουδετερότητας, Ενίσχυση της επικοινωνίας, Αντιμετώπιση συναισθημάτων, Ενίσχυση της ομάδας.
· Προσομοιώσεις στη Διαχείριση Συγκρούσεων στον Εργασιακό Χώρο.
· Υποχρεώσεις και δικαιώματα των εργαζομένων, εργασιακό άγχος, στρές, μορφές παρενοχλήσεων στους εργασιακούς χώρους και τρόποι αντιμετώπισης, ανάπτυξη θετικών συναισθημάτων, βελτίωση της συναισθηματικής νοημοσύνης, ανατροπή αρνητικών συναισθημάτων
· Η Ελληνική αγορά εργασίας
· Ειδικά θέματα γύρω από μισθωτούς με ειδικό καθεστώς προστασίας, όπως: α) ανήλικους μισθωτούς, β) νέους ή νεαρούς εργαζόμενους, γ) γυναίκες μισθωτούς, δ) την διασφάλιση της ισότητας ανδρών και γυναικών, ε) άτομα με αναπηρίες, στ) την γενική απαγόρευση των διακρίσεων.
· Νέες Τεχνολογίες , Παγκοσμιοποίηση και Ευελιξία στις Αγορές Εργασίας
· Η «Ευέλικτη Εταιρία» και οι Εργασιακές Σχέσεις, Case Studies
· Η πορεία των Εργασιακών Σχέσεων στην Ελληνική οικονομία
· Παθογένειες των Εργασιακών Σχέσεων στην Ελλάδα
· Εφαρμογή Βέλτιστων Πρακτικών Εργασιακών Σχέσεων Ευρωπαϊκών επιχειρήσεων σε Ελληνικές επιχειρήσεις
· Ορισμός και αρχές εργατικού δικαίου, Εμβάθυνση σε ζητήματα εργατικού δικαίου με παρουσίαση σχετικής νομολογίας
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι σπουδαστές το σημαντικό ρόλο των εργασιακών σχέσεων σε συνδυασμό και άμεση συνάφεια με το εργατικό δίκαιο και πώς μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη των σχέσεων του ανθρώπινου δυναμικού στον οργανισμό/επιχείρηση.
Τα περιεχόμενα του μαθήματος/εισηγήσεων είναι:
· Ορισμός, έννοιες και ιστορική εξέλιξη των εργασιακών σχέσεων, του εργατικού δικαίου και της διαπραγμάτευσης
· Ευρωζώνη και Ευρωπαϊκές Αγορές Εργασίας
· Παράγοντες που επηρεάζουν και καθορίζουν τις εργασιακές σχέσεις σ᾽ ένα οργανισμό/επιχείρηση (συμβάσεις εργασίας, ανταμοιβή, παροχές, ωράριο εργασίας, άδεια αναψυχής κ.ά.)
· Συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο: Εντάσεις μεταξύ εργαζομένων, καθώς και μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών, και οι τρόποι αποτελεσματικής διαχείρισής τους.
· Διαπραγμάτευση και διαμεσολάβηση: Χρήση αυτών των εργαλείων ως μέθοδοι επικοινωνίας για την επίλυση συγκρούσεων, τη γεφύρωση διαφορών και την ενίσχυση της συνεργασίας στον εργασιακό χώρο.
· Η επικοινωνία ως κεντρικός παράγοντας στις εργασιακές σχέσεις: Ο ρόλος και η σημασία της επικοινωνίας στη διαμόρφωση και βελτίωση των εργασιακών σχέσεων.
· Επιχειρησιακή επικοινωνία: Η ανταλλαγή πληροφοριών, ιδεών, αποφάσεων και προτάσεων εντός του οργανισμού/επιχείρησης, και η σημασία της για την αποτελεσματική λειτουργία.
· Διακρίσεις στην επιχειρησιακή επικοινωνία: Οι διαφορετικοί τύποι και επίπεδα επικοινωνίας ανάλογα με τη δομή και τις ανάγκες του οργανισμού.
· Τύποι Συγκρούσεων: Κατηγοριοποίηση των συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν: Διαπροσωπικές συγκρούσεις, Ομαδικές συγκρούσεις, Δομικές συγκρούσεις, Συγκρούσεις ρόλων, Συγκρούσεις στόχων.
· Ο ρόλος του ηγέτη ή προϊσταμένου στη διαχείριση συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο: Ανίχνευση συγκρούσεων, Διατήρηση ουδετερότητας, Ενίσχυση της επικοινωνίας, Αντιμετώπιση συναισθημάτων, Ενίσχυση της ομάδας.
· Προσομοιώσεις στη Διαχείριση Συγκρούσεων στον Εργασιακό Χώρο.
· Υποχρεώσεις και δικαιώματα των εργαζομένων, εργασιακό άγχος, στρές, μορφές παρενοχλήσεων στους εργασιακούς χώρους και τρόποι αντιμετώπισης, ανάπτυξη θετικών συναισθημάτων, βελτίωση της συναισθηματικής νοημοσύνης, ανατροπή αρνητικών συναισθημάτων
· Η Ελληνική αγορά εργασίας
· Ειδικά θέματα γύρω από μισθωτούς με ειδικό καθεστώς προστασίας, όπως: α) ανήλικους μισθωτούς, β) νέους ή νεαρούς εργαζόμενους, γ) γυναίκες μισθωτούς, δ) την διασφάλιση της ισότητας ανδρών και γυναικών, ε) άτομα με αναπηρίες, στ) την γενική απαγόρευση των διακρίσεων.
· Νέες Τεχνολογίες , Παγκοσμιοποίηση και Ευελιξία στις Αγορές Εργασίας
· Η «Ευέλικτη Εταιρία» και οι Εργασιακές Σχέσεις, Case Studies
· Η πορεία των Εργασιακών Σχέσεων στην Ελληνική οικονομία
· Παθογένειες των Εργασιακών Σχέσεων στην Ελλάδα
· Εφαρμογή Βέλτιστων Πρακτικών Εργασιακών Σχέσεων Ευρωπαϊκών επιχειρήσεων σε Ελληνικές επιχειρήσεις
· Ορισμός και αρχές εργατικού δικαίου, Εμβάθυνση σε ζητήματα εργατικού δικαίου με παρουσίαση σχετικής νομολογίας
- Διδάσκων: ΜΑΡΙΝΑ ΒΕΖΟΥ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΝΥΤΣΙΔΗΣ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΝΘΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
- Διδάσκων: ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ

Για να μπορέσουν οι οργανισμοί σήμερα να στο απαιτητικό και ιδιαιτέρως ανταγωνιστικό περιβάλλον απαιτητικό περιβάλλον, θα πρέπει να είναι ευέλικτοι, να προσαρμόζονται και να είναι εξωστρεφείς. Βασικό ρόλο λοιπόν παίζουν οι άνθρωποι και η δυνατότητά τους για προσαρμογή στις αλλαγές. Η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων αναφορικά με την βέλτιστη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού, κατανοώντας την μεγάλη σημασία και τον καθοριστικό ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα στην ύπαρξη, λειτουργία και αποτελεσματικότητα μιας υπηρεσίας, ως οργανωμένου συστήματος είναι βασική επιδίωξη του μαθήματος.
Τα περιεχόμενα του μαθήματος/εισηγήσεων είναι:
· Διασαφήνιση του ορισμού της Ηγεσίας και της φύσης του, καθώς και η αναγνώριση των βασικών ικανοτήτων και των δεξιοτήτων που συγκροτούν και διακρίνουν τη φύση του Ηγέτη.
· Εμβάθυνση στις βασικές θεωρίες για την Ηγεσία, τα μοντέλα Ηγεσίας και τους τύπους των Ηγετών με τα βασικά τους χαρακτηριστικά.
· Η παρουσία του ηγέτη μέσα από τα βασικά θεωρητικά ρεύματα και ο αποτελεσματικός Προγραμματισμός του Ηγέτη στη λήψη αποφάσεων, στην ενδυνάμωση της Οργανωσιακής κουλτούρας και στις αλλαγές στη Διοίκηση αλλαγών.
Το μάθημα επίσης δίνει έμφαση σε θεμελιώδεις έννοιες της επιστήμης της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού. Οι ακόλουθες ενότητες εξετάζονται στο πλαίσιο του μαθήματος:
· Εισαγωγή στη ΔΑΔ
· Η ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος των οργανώσεων,
· Προγραμματισμός των ανθρώπινων πόρων
· Ανάλυση εργασίας
· Προσέλκυση και επιλογή υποψηφίων
· Εκπαίδευση και ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων
· Συστήματα ανταμοιβών των εργαζομένων,
· Αξιολόγηση της απόδοσής των εργαζομένων
· Διεθνής ΔΑΔ
· Διαχείριση διαφορετικότητας και θέματα κουλτούρας
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε πρακτικές περιπτώσεις και παραδείγματα από το χώρο των επιχειρήσεων.
Τα περιεχόμενα του μαθήματος/εισηγήσεων είναι:
· Διασαφήνιση του ορισμού της Ηγεσίας και της φύσης του, καθώς και η αναγνώριση των βασικών ικανοτήτων και των δεξιοτήτων που συγκροτούν και διακρίνουν τη φύση του Ηγέτη.
· Εμβάθυνση στις βασικές θεωρίες για την Ηγεσία, τα μοντέλα Ηγεσίας και τους τύπους των Ηγετών με τα βασικά τους χαρακτηριστικά.
· Η παρουσία του ηγέτη μέσα από τα βασικά θεωρητικά ρεύματα και ο αποτελεσματικός Προγραμματισμός του Ηγέτη στη λήψη αποφάσεων, στην ενδυνάμωση της Οργανωσιακής κουλτούρας και στις αλλαγές στη Διοίκηση αλλαγών.
Το μάθημα επίσης δίνει έμφαση σε θεμελιώδεις έννοιες της επιστήμης της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού. Οι ακόλουθες ενότητες εξετάζονται στο πλαίσιο του μαθήματος:
· Εισαγωγή στη ΔΑΔ
· Η ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος των οργανώσεων,
· Προγραμματισμός των ανθρώπινων πόρων
· Ανάλυση εργασίας
· Προσέλκυση και επιλογή υποψηφίων
· Εκπαίδευση και ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων
· Συστήματα ανταμοιβών των εργαζομένων,
· Αξιολόγηση της απόδοσής των εργαζομένων
· Διεθνής ΔΑΔ
· Διαχείριση διαφορετικότητας και θέματα κουλτούρας
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε πρακτικές περιπτώσεις και παραδείγματα από το χώρο των επιχειρήσεων.
- Διδάσκων: ΜΑΡΙΝΑ ΒΕΖΟΥ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΝΥΤΣΙΔΗΣ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΝΘΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
- Διδάσκων: ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ

Το μάθημα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες:
1. Εισαγωγή στην Οργανωσιακή Θεωρία και Συμπεριφορά
2. Θεωρητικές Προσεγγίσεις της Οργανωσιακής Θεωρίας
3. Οργανωσιακή Δομή και Σχεδιασμός
4. Ατομική Συμπεριφορά και Κίνητρα σε Οργανισμούς
5. Δυναμική Ομάδων και Οργανωσιακή Συμπεριφορά
6. Οργανωσιακή Κουλτούρα και Κλίμα
7. Οργανωσιακές Αλλαγές και Προσαρμοστικότητα
8. Εργασιακό Περιβάλλον και Καινοτομία στους Οργανισμούς
Μελέτες περίπτωσης
1. Εισαγωγή στην Οργανωσιακή Θεωρία και Συμπεριφορά
2. Θεωρητικές Προσεγγίσεις της Οργανωσιακής Θεωρίας
3. Οργανωσιακή Δομή και Σχεδιασμός
4. Ατομική Συμπεριφορά και Κίνητρα σε Οργανισμούς
5. Δυναμική Ομάδων και Οργανωσιακή Συμπεριφορά
6. Οργανωσιακή Κουλτούρα και Κλίμα
7. Οργανωσιακές Αλλαγές και Προσαρμοστικότητα
8. Εργασιακό Περιβάλλον και Καινοτομία στους Οργανισμούς
Μελέτες περίπτωσης
- Διδάσκων: ΜΑΡΙΝΑ ΒΕΖΟΥ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΝΥΤΣΙΔΗΣ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΝΘΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
- Διδάσκων: ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ

Το μάθημα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες:
1. Εισαγωγή - Βασικές έννοιες της στρατηγικής και του στρατηγικού σχεδιασμού
2.Ανάλυση Εξωτερικού Περιβάλλοντος των επιχειρήσεων
3.Ανάλυση Εσωτερικού Περιβάλλοντος των επιχειρήσεων
4.Οι στρατηγικές ESG
5.Δημιουργία Ανταγωνιστικού Πλεονεκτήματος με την εφαρμογή των στρατηγικών ESG
6.Εφαρμογή της στρατηγικής ESG
7.Διοίκηση της απόδοσης με την εφαρμογή των προτύπων ESG
8.Στρατηγική και καινοτομία προσανατολισμένη στο ανθρώπινο δυναμικό με τη χρήση των ESG
9.Διαχείριση αλλαγής και προσαρμογής στο νέο επιχειρηματικό περιβάλλον
10.Ψηφιακή στρατηγική των επιχειρήσεων
11.Αξιολόγηση στρατηγικών
12.Ειδικά θέματα στρατηγικής
13. Μελέτες περίπτωσης
1. Εισαγωγή - Βασικές έννοιες της στρατηγικής και του στρατηγικού σχεδιασμού
2.Ανάλυση Εξωτερικού Περιβάλλοντος των επιχειρήσεων
3.Ανάλυση Εσωτερικού Περιβάλλοντος των επιχειρήσεων
4.Οι στρατηγικές ESG
5.Δημιουργία Ανταγωνιστικού Πλεονεκτήματος με την εφαρμογή των στρατηγικών ESG
6.Εφαρμογή της στρατηγικής ESG
7.Διοίκηση της απόδοσης με την εφαρμογή των προτύπων ESG
8.Στρατηγική και καινοτομία προσανατολισμένη στο ανθρώπινο δυναμικό με τη χρήση των ESG
9.Διαχείριση αλλαγής και προσαρμογής στο νέο επιχειρηματικό περιβάλλον
10.Ψηφιακή στρατηγική των επιχειρήσεων
11.Αξιολόγηση στρατηγικών
12.Ειδικά θέματα στρατηγικής
13. Μελέτες περίπτωσης
- Διδάσκων: ΜΑΡΙΝΑ ΒΕΖΟΥ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΝΥΤΣΙΔΗΣ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΝΘΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
- Διδάσκων: ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ

Ορισμός ποσοτικών μεθόδων έρευνας. Ορισμός ερευνητικού θέματος, σκοπού και ερευνητικών ερωτημάτων. Ορισμός παραμέτρων ποσοτικών μεθόδων: πληθυσμός, υποκείμενο, δείγμα, δειγματοληψία, μεταβλητή, εργαλεία επιμέτρησης, μέθοδοι/ τεχνικές συλλογής ποσοτικών δεδομένων (π.χ., ερωτηματολόγιο), επεξεργασία και ανάλυση ποσοτικών δεδομένων, παρουσίαση αποτελεσμάτων, σύνδεση των αποτελεσμάτων με την υφιστάμενη θεωρία. Τα προαναφερόμενα προσαρμόζονται στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. Βασικές έννοιες έρευνας και στατιστικής. Βασικές έννοιες και τα στάδια της ερευνητικής μεθοδολογίας. Μέθοδοι έρευνας. Έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου. Μέθοδοι δειγματοληψίας. Παρουσίαση-ερμηνεία δεδομένων και διεξαγωγή συμπερασμάτων. Κλίμακες μέτρησης. Είδη μεταβλητών. Πίνακες συχνοτήτων και σχετικών συχνοτήτων. Πίνακες διπλής εισόδου. Ραβδογράμματα και Κυκλικά διαγράμματα. Περιγραφή ποσοτικών μεταβλητών. Αριθμητικά περιγραφικά μέτρα. Ιστογράμματα. Στατιστική Συμπερασματολογία. Έλεγχοι υποθέσεων. Έλεγχος ανεξαρτησίας Χ2. Κανονική κατανομή. Έλεγχος για τη μέση τιμή ενός πληθυσμού. Έλεγχος για τις μέσες τιμές δυο πληθυσμών (δείγματα ανεξάρτητα). Έλεγχος για τη μέση τιμή δυο πληθυσμών (δείγματα εξαρτημένα). Ανάλυση διακύμανσης με ένα και δυο παράγοντες. Επαναλαμβανόμενες μετρήσεις. Παραμετρικές και μη παραμετρικές τεχνικές. Συσχέτιση δυο μεταβλητών.
- Διδάσκων: ΜΑΡΙΝΑ ΒΕΖΟΥ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΝΥΤΣΙΔΗΣ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΝΘΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
- Διδάσκων: ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ

Ο σκοπός του μαθήματος "Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων και Επικοινωνία" είναι να παρέχει στους φοιτητές μια βαθιά κατανόηση των βασικών αρχών και πρακτικών που διέπουν τη Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων (ΔΑΠ) και τη σημασία της επικοινωνίας στον εργασιακό χώρο. Στο πλαίσιο αυτό, το μάθημα επιδιώκει να εφοδιάσει τους φοιτητές με τις απαραίτητες θεωρητικές γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες για να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν αποτελεσματικά τις διαδικασίες που σχετίζονται με τη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού και τη στρατηγική επικοινωνία σε οργανισμούς και επιχειρήσεις.
Οι κύριοι στόχοι του μαθήματος είναι οι εξής:
Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων: Οι φοιτητές θα μελετήσουν τις βασικές λειτουργίες της ΔΑΠ, όπως είναι η στρατολόγηση, η επιλογή, η εκπαίδευση και ανάπτυξη του προσωπικού, η αξιολόγηση της απόδοσης, και η διαχείριση των σχέσεων εργασίας. Θα εξετάσουν επίσης τις σύγχρονες τάσεις στον τομέα της ΔΑΠ, όπως η στρατηγική διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και η δημιουργία θετικού εργασιακού περιβάλλοντος.
Επισημάνσεις για τη σημασία της επικοινωνίας στο εργασιακό περιβάλλον: Η επικοινωνία αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων. Οι φοιτητές θα κατανοήσουν πώς η επικοινωνία επηρεάζει την κουλτούρα του οργανισμού, τη συνεργασία μεταξύ των εργαζομένων, τη διοίκηση και την επίλυση συγκρούσεων. Θα εξετάσουν διαφορετικούς τύπους επικοινωνίας, όπως η γραπτή, προφορική και ψηφιακή επικοινωνία, και πώς αυτές συνδέονται με τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
Ανάπτυξη στρατηγικών διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού: Οι φοιτητές θα μάθουν να αναπτύσσουν στρατηγικές για τη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού που ευθυγραμμίζονται με τους στόχους του οργανισμού και θα αναπτύξουν τις ικανότητες να διαχειρίζονται αποτελεσματικά το ανθρώπινο δυναμικό σε διάφορους τομείς (π.χ. ηγεσία, ομαδική εργασία, καινοτομία). Επίσης, θα διερευνήσουν τη σύνδεση της ΔΑΠ με την εταιρική στρατηγική και το ρόλο της στην επίτευξη των οργανωσιακών στόχων.
Αξιολόγηση και βελτίωση της απόδοσης: Το μάθημα θα βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν τη διαδικασία αξιολόγησης της απόδοσης των εργαζομένων και τις μεθόδους για την ενίσχυση της απόδοσης και την αναγνώριση της συνεισφοράς των εργαζομένων. Οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με τις σύγχρονες τεχνικές αξιολόγησης και θα μάθουν πώς να παρέχουν ανατροφοδότηση με θετικό και επικοδομητικό τρόπο.
Ανάλυση της σχέσης ΔΑΠ και οργανωσιακής κουλτούρας:
Οι φοιτητές θα εξετάσουν πώς η ΔΑΠ επηρεάζει την οργανωσιακή κουλτούρα και το εργασιακό κλίμα, κατανοώντας τις κοινωνικές και ψυχολογικές επιπτώσεις των στρατηγικών ΔΑΠ στις σχέσεις μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Θα εστιάσουν επίσης στον ρόλο της ηγεσίας και της επικοινωνίας στη διαμόρφωση μιας θετικής οργανωσιακής κουλτούρας.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού: Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας που ενισχύουν τη συνεργασία και την αποτελεσματικότητα των ομάδων και θα είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και να διαχειριστούν συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο με σύγχρονες τεχνικές και προσεγγίσεις.
Οι κύριοι στόχοι του μαθήματος είναι οι εξής:
Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων: Οι φοιτητές θα μελετήσουν τις βασικές λειτουργίες της ΔΑΠ, όπως είναι η στρατολόγηση, η επιλογή, η εκπαίδευση και ανάπτυξη του προσωπικού, η αξιολόγηση της απόδοσης, και η διαχείριση των σχέσεων εργασίας. Θα εξετάσουν επίσης τις σύγχρονες τάσεις στον τομέα της ΔΑΠ, όπως η στρατηγική διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και η δημιουργία θετικού εργασιακού περιβάλλοντος.
Επισημάνσεις για τη σημασία της επικοινωνίας στο εργασιακό περιβάλλον: Η επικοινωνία αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων. Οι φοιτητές θα κατανοήσουν πώς η επικοινωνία επηρεάζει την κουλτούρα του οργανισμού, τη συνεργασία μεταξύ των εργαζομένων, τη διοίκηση και την επίλυση συγκρούσεων. Θα εξετάσουν διαφορετικούς τύπους επικοινωνίας, όπως η γραπτή, προφορική και ψηφιακή επικοινωνία, και πώς αυτές συνδέονται με τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
Ανάπτυξη στρατηγικών διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού: Οι φοιτητές θα μάθουν να αναπτύσσουν στρατηγικές για τη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού που ευθυγραμμίζονται με τους στόχους του οργανισμού και θα αναπτύξουν τις ικανότητες να διαχειρίζονται αποτελεσματικά το ανθρώπινο δυναμικό σε διάφορους τομείς (π.χ. ηγεσία, ομαδική εργασία, καινοτομία). Επίσης, θα διερευνήσουν τη σύνδεση της ΔΑΠ με την εταιρική στρατηγική και το ρόλο της στην επίτευξη των οργανωσιακών στόχων.
Αξιολόγηση και βελτίωση της απόδοσης: Το μάθημα θα βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν τη διαδικασία αξιολόγησης της απόδοσης των εργαζομένων και τις μεθόδους για την ενίσχυση της απόδοσης και την αναγνώριση της συνεισφοράς των εργαζομένων. Οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με τις σύγχρονες τεχνικές αξιολόγησης και θα μάθουν πώς να παρέχουν ανατροφοδότηση με θετικό και επικοδομητικό τρόπο.
Ανάλυση της σχέσης ΔΑΠ και οργανωσιακής κουλτούρας:
Οι φοιτητές θα εξετάσουν πώς η ΔΑΠ επηρεάζει την οργανωσιακή κουλτούρα και το εργασιακό κλίμα, κατανοώντας τις κοινωνικές και ψυχολογικές επιπτώσεις των στρατηγικών ΔΑΠ στις σχέσεις μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Θα εστιάσουν επίσης στον ρόλο της ηγεσίας και της επικοινωνίας στη διαμόρφωση μιας θετικής οργανωσιακής κουλτούρας.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού: Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας που ενισχύουν τη συνεργασία και την αποτελεσματικότητα των ομάδων και θα είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και να διαχειριστούν συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο με σύγχρονες τεχνικές και προσεγγίσεις.
- Διδάσκων: ΜΑΡΙΝΑ ΒΕΖΟΥ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΝΥΤΣΙΔΗΣ
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΝΘΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
- Διδάσκων: ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ