
ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
Υποχρεωτικό και των δύο κύκλων (10 ECTS)
Σκοπός της ενότητας είναι η γνωριμία με ειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις που σχετίζονται με τη μαθηματική εκπαίδευση.
Στόχοι
- γνωριμία των στόχων και του περιεχομένου της διδακτικής των μαθηματικών όπως προκύπτουν από επιστημονικές θέσεις,
- προσέγγιση ζητημάτων πολιτικής, κοινωνικών ζητημάτων και σημασίας μαθηματικής εκπαίδευσης
- διάκριση των διαφορετικών προσεγγίσεων που συνδέονται με τη διδασκαλία και μάθηση των μαθηματικών
Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά:
- Βασικές θεωρητικές θέσεις της διδακτικής των μαθηματικών ως προς τη σημασία, τους στόχους και προγράμματα των Μαθηματικών.
- Βασικές θεωρητικές θέσεις σχετικά με τη διδασκαλία και μάθηση των Μαθηματικών
- Βασικές θεωρητικές θέσεις σχετικά με την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών
Δομή της ενότητας
Ενότητα 1 Μαθηματική Εκπαίδευση – ιστορικό γένεσης- θέσεις – απόψεις –(2 δίωρα μαθήματα)
Στην ενότητα αυτή θα γίνει σύντομη ιστορική αναφορά για την δημιουργία της Διδακτικής των μαθηματικών. Θα παρουσιαστούν οι απόψεις που εκφράζονται σχετικά με το ερώτημα ‘τι είναι μαθηματικά’. Θα παρουσιαστεί η αντίληψη για τη διδασκαλία των μαθηματικών σήμερα.
Ενότητα 2: Προγράμματα Σπουδών στη ΜΕ (4 δίωρα μαθήματα)
Θα μελετηθεί η σχολή των ρεαλιστικών μαθηματικών της Ολλανδίας. θα παρουσιαστούν τα προγράμματα σπουδών της αμερικής Standard 2000 και CCSSM.
Ενότητα 3: Μάθηση των μαθηματικών (4 δίωρα μαθήματα)
Στην ενότητα αυτή θα μελετηθούν συγκριτικά επιστημονικές θεωρήσεις και ερευνητικά αποτελέσματα σχετικά με τη μάθηση των μαθηματικών εννοιών
Ενότητα 4. Διδασκαλία των μαθηματικών (4 δίωρα μαθήματα)
Στην ενότητα αυτή θα μελετηθούν συγκριτικά επιστημονικές θεωρήσεις και ερευνητικά αποτελέσματα σχετικά με τη διδασκαλία των μαθηματικών εννοιών.
Διδασκαλία: 7 τετράωρα εβδομαδιαία μαθήματα
Παρουσιάσεις εργασιών: 1 τετράωρο
Αξιολόγηση
Διδάσκοντες
Χ. Λεμονίδης (υπεύθυνος)
Μ. Καλδρυμίδου
Μ. Τζεκάκη
Υποχρεωτικό και των δύο κύκλων (10 ECTS)
Σκοπός της ενότητας είναι η γνωριμία με ειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις που σχετίζονται με τη μαθηματική εκπαίδευση.
Στόχοι
- γνωριμία των στόχων και του περιεχομένου της διδακτικής των μαθηματικών όπως προκύπτουν από επιστημονικές θέσεις,
- προσέγγιση ζητημάτων πολιτικής, κοινωνικών ζητημάτων και σημασίας μαθηματικής εκπαίδευσης
- διάκριση των διαφορετικών προσεγγίσεων που συνδέονται με τη διδασκαλία και μάθηση των μαθηματικών
Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά:
- Βασικές θεωρητικές θέσεις της διδακτικής των μαθηματικών ως προς τη σημασία, τους στόχους και προγράμματα των Μαθηματικών.
- Βασικές θεωρητικές θέσεις σχετικά με τη διδασκαλία και μάθηση των Μαθηματικών
- Βασικές θεωρητικές θέσεις σχετικά με την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών
Δομή της ενότητας
Ενότητα 1 Μαθηματική Εκπαίδευση – ιστορικό γένεσης- θέσεις – απόψεις –(2 δίωρα μαθήματα)
Στην ενότητα αυτή θα γίνει σύντομη ιστορική αναφορά για την δημιουργία της Διδακτικής των μαθηματικών. Θα παρουσιαστούν οι απόψεις που εκφράζονται σχετικά με το ερώτημα ‘τι είναι μαθηματικά’. Θα παρουσιαστεί η αντίληψη για τη διδασκαλία των μαθηματικών σήμερα.
Ενότητα 2: Προγράμματα Σπουδών στη ΜΕ (4 δίωρα μαθήματα)
Θα μελετηθεί η σχολή των ρεαλιστικών μαθηματικών της Ολλανδίας. θα παρουσιαστούν τα προγράμματα σπουδών της αμερικής Standard 2000 και CCSSM.
Ενότητα 3: Μάθηση των μαθηματικών (4 δίωρα μαθήματα)
Στην ενότητα αυτή θα μελετηθούν συγκριτικά επιστημονικές θεωρήσεις και ερευνητικά αποτελέσματα σχετικά με τη μάθηση των μαθηματικών εννοιών
Ενότητα 4. Διδασκαλία των μαθηματικών (4 δίωρα μαθήματα)
Στην ενότητα αυτή θα μελετηθούν συγκριτικά επιστημονικές θεωρήσεις και ερευνητικά αποτελέσματα σχετικά με τη διδασκαλία των μαθηματικών εννοιών.
Διδασκαλία: 7 τετράωρα εβδομαδιαία μαθήματα
Παρουσιάσεις εργασιών: 1 τετράωρο
Αξιολόγηση
Διδάσκοντες
Χ. Λεμονίδης (υπεύθυνος)
Μ. Καλδρυμίδου
Μ. Τζεκάκη
- Teacher: ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΔΡΥΜΙΔΟΥ
- Teacher: ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΛΕΜΟΝΙΔΗΣ
- Teacher: ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΤΖΕΚΑΚΗ

Σκοπός της ενότητας είναι η εισαγωγή και μελέτη στα ζητήματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη των εννοιών στα μαθηματικά, την ανάπτυξη των εννοιολογικών αντιλήψεων και το ρόλο των αναπαραστάσεων στη διαμόρφωση του νοήματος των μαθηματικών εννοιών.
Στόχοι:
Κατανόηση της οργάνωσης του μαθηματικού περιεχομένου
Κατανόηση της σχέσης μεταξύ μαθηματικού περιεχομένου και εννοιολογικών αντιλήψεων
Κατανόηση του ρόλου των αναπαραστάσεων στη δημιουργία των εννοιολογικών αντιλήψεων
Κατανόηση των σύγχρονων θεωριών μάθησης για την ανάπτυξη των μαθηματικών εννοιών και του τρόπου που επηρέασαν τη διδασκαλία των μαθηματικών
Περιεχόμενο
Βασικές έννοιες οργάνωσης των μαθηματικών
Βασικές θεωρίες μάθησης και ανάπτυξης μαθηματικών εννοιών
Αναπαραστάσεις μαθηματικών εννοιών και διαδικασιών
Βασικές θεωρήσεις της Διδακτικής των μαθηματικών για την ανάπτυξη των εννοιολογικών αντιλήψεων
Αξιολόγηση: 2 εργασίες
Διδάσκοντες:
Μαρία Καλδρυμίδου (συντονίστρια)
Ξένια Βαμβακούση
Κωνσταντίνος Π. Χρήστου
Στόχοι:
Κατανόηση της οργάνωσης του μαθηματικού περιεχομένου
Κατανόηση της σχέσης μεταξύ μαθηματικού περιεχομένου και εννοιολογικών αντιλήψεων
Κατανόηση του ρόλου των αναπαραστάσεων στη δημιουργία των εννοιολογικών αντιλήψεων
Κατανόηση των σύγχρονων θεωριών μάθησης για την ανάπτυξη των μαθηματικών εννοιών και του τρόπου που επηρέασαν τη διδασκαλία των μαθηματικών
Περιεχόμενο
Βασικές έννοιες οργάνωσης των μαθηματικών
Βασικές θεωρίες μάθησης και ανάπτυξης μαθηματικών εννοιών
Αναπαραστάσεις μαθηματικών εννοιών και διαδικασιών
Βασικές θεωρήσεις της Διδακτικής των μαθηματικών για την ανάπτυξη των εννοιολογικών αντιλήψεων
Αξιολόγηση: 2 εργασίες
Διδάσκοντες:
Μαρία Καλδρυμίδου (συντονίστρια)
Ξένια Βαμβακούση
Κωνσταντίνος Π. Χρήστου
- Teacher: ΞΑΝΘΗ ΒΑΜΒΑΚΟΥΣΗ
- Teacher: ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΔΡΥΜΙΔΟΥ
- Teacher: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

- Teacher: ΞΑΝΘΗ ΒΑΜΒΑΚΟΥΣΗ
- Teacher: ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΔΡΥΜΙΔΟΥ
- Teacher: ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΡΚΟΣ
- Teacher: ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΤΖΕΚΑΚΗ
- Teacher: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

- Teacher: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΝΤΩΝΑΚΗΣ

Στόχος του μαθήματος είναι η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές παράμετροι συμβάλλουν στη διαμόρφωση του μαθηματικού νοήματος από τους μαθητές και των διδακτικών πρακτικών από τους εκπαιδευτικούς στην τάξη.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, οι θεματικές που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των μαθημάτων έχουν ως εξής:
(α) Κοινωνικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: ζητήματα φύλου και, γενικότερα, εξουσίας στη Μαθηματική Εκπαίδευση
(β) Πολιτισμικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: προσέγγιση των μαθηματικών και της μαθηματικής εκπαίδευσης ως πολιτισμικών προϊόντων, καθώς ο ρόλος της κουλτούρας, με όλες τις πολυπλοκότητες και αμφισβητήσεις της, αποτελεί σημαντική πτυχή της μαθηματικής εκπαίδευσης
(γ) Πολιτικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης: μελέτη των τρόπων με τους οποίους οι σχέσεις εξουσίας που λειτουργούν στην ευρύτερη κοινωνία μεταφέρονται και στη σχολική τάξη, λειτουργώντας αποδυναμωτικά, καθώς και πώς η Μαθηματική Εκπαίδευση μπορεί να αναπτυχθεί προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης περισσότερο κοινωνικά δίκαιων πρακτικών, όπως η δημοκρατική συμμετοχή.
Οι ανωτέρω συνιστώσες, αλληλεπιδρώντας συνεχώς με δυναμικό τρόπο, θεωρείται ότι καθορίζουν σε μακρο- και μικρο-επίπεδο την έρευνα και τις πρακτικές της μαθηματικής εκπαίδευσης.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, οι θεματικές που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των μαθημάτων έχουν ως εξής:
(α) Κοινωνικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: ζητήματα φύλου και, γενικότερα, εξουσίας στη Μαθηματική Εκπαίδευση
(β) Πολιτισμικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: προσέγγιση των μαθηματικών και της μαθηματικής εκπαίδευσης ως πολιτισμικών προϊόντων, καθώς ο ρόλος της κουλτούρας, με όλες τις πολυπλοκότητες και αμφισβητήσεις της, αποτελεί σημαντική πτυχή της μαθηματικής εκπαίδευσης
(γ) Πολιτικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης: μελέτη των τρόπων με τους οποίους οι σχέσεις εξουσίας που λειτουργούν στην ευρύτερη κοινωνία μεταφέρονται και στη σχολική τάξη, λειτουργώντας αποδυναμωτικά, καθώς και πώς η Μαθηματική Εκπαίδευση μπορεί να αναπτυχθεί προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης περισσότερο κοινωνικά δίκαιων πρακτικών, όπως η δημοκρατική συμμετοχή.
Οι ανωτέρω συνιστώσες, αλληλεπιδρώντας συνεχώς με δυναμικό τρόπο, θεωρείται ότι καθορίζουν σε μακρο- και μικρο-επίπεδο την έρευνα και τις πρακτικές της μαθηματικής εκπαίδευσης.
- Teacher: ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΣΑΚΟΝΙΔΗΣ
- Teacher: ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ-ΒΑΣΙΛΟΝΙΚΟΛΟΥ